تصفیه آب چیست؟

تصفیه آب چیست؟

تصفیه آب چیست؟

كلرزني چيست؟

كلرزن 

دستگاه كلرزن

كلرزني چيست؟

دستگاه كلرزن ، سيستم ضد عفوني آب توسط تزريق كلر مي‌باشد. براي آشنايي با اين دستگاه ابتدا فرآيند كلرزني را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

كلرزني(Chlorination) به صورت معمول آخرين مرحله بهسازي آب ميباشد. اين فرايند، مهم ترين پيشرفتي است كه در عمل تصفيه آب به دست آمده است .با توجه به باكتري هاي موجود در آب و جلوگيري از رشد آنها و با توجه به مضرات و بيماري هاي فراوان آنها نياز به نصب دستگاه كلرزن يكي از اصلي ترين كارها در جلوگيري از رشد باكتري ها و حذف آن ها مي باشد.اگرچه درمراحل مختلف تصفيه آب براي سبك كردن، حذف موادسمي، منعقدسازي از مواد شيميايي به عنوان لخته ساز و كمك منعقدكننده استفاده مي‌شود. متداول ترين ماده شيميايي كه در تصفيه آب كاربرد دارد كلر و تركيبات آن مي‌باشد. كلرزني مكمل پالايش است زيرا علاوه بر از بين بردن عوامل ميكروبي بيماري‌زا از آلودگي ثانويه ميكروبي نيز جلوگيري مي‌كند. اما كلر در مقدار متداول آن بر ‌هاگ ميكروب‌ها، تخم و كيست انگل‌ها و بعضي ويروس‌ها تاثيري ندارد. كلر علاوه براثر گندزدايي كه دارد به علت داشتن ويژگي اكسيدكنندگي آن عناصري نظير آهن، منگنز، هيدروژن سولفيد و سيانور را اكسيده مي‌كند. بعضي از عوامل مولد بو و طعم نامطبوع را از بين مي‌برد.

 

 

چگونگي اثر گندزدايي كلر

كلر اضافه شده به آب، منجر به تشكيل اسيد كلريدريك و اسيد هيپوكلرو مي‌شود. اسيد هيپوكلرو موثرترين تركيب كلردار براي گندزدايي آب بوده. هرچه قدر PH آب پايين باشد اثر گندزدايي آن بيشتر مي‌شود، زيرا در PH نزديك 7 اسيدهيپوكلرو بيشتر توليد مي‌گردد و در PH حدود 5/8 اثر گندزدايي كلر، ضعيف خواهند شد. خوشبختانه بيشتر آب‌ها داراي PH = 5/7-6 هستند.

 

 

مباني كلرزني

براي حصول اطمينان از درستي كلرزني قواعد زير بايستي رعايت شود:


1 ـ آب مورد گندزدايي بايستي صاف و بدون كدورت باشد.

2 ـ كلر مورد نياز آب بايستي مشخص گردد، نقطه شكست كلر و كلر باقي مانده آزاد حائز اهميت ميباشد.

3 ـ در هر حال زمان تماس حدود يك ساعت براي ازبين بردن زيستوارك‌هاي حساس در مقابل كلر منظور شود.

4 ـ حداقل كلر باقيمانده پس از يك ساعت 5/0 ميلي گرم در ليتر پيشنهاد مي‌شود. اين مقدار در همه گيري‌هاي بيماري‌هاي روده تا 1 ميلي گرم در ليتر نيز توصيه شده است.

5 ـ مقدار كلر مورد نياز هر نوع آب برابر خواهد بود با مقدار كلري كه به آب اضافه مي‌شود تا پس از يك ساعت مقدار 5/0 ميلي گرم در ليتر كلر باقي مانده داشته باشد.

 

 

روش كلرزني

با توجه به حجم آب مورد گندزدايي و وسعت پروژه، روش كلرزني تعيين ميشود. كلر ممكن است به يكي از اشكال زير در دسترس باشد:

 
الف) گازكلر Cl2

ب) كلرامين NH2 Cl و NHCl2

ج) پركلرين High Test Hypochlorit H.T.H

د) دي اكسيد كلر Clo2

 
كلر اولين ماده انتخابي در گندزدايي آب است زيرا ارزان، موثر و كاربرد آن بسيار ساده است. براي جلوگيري از آثار سمي آن توسط دستگاه كلرزني به آب اضافه مي‌شود. تركيب آمونياكي كلر نيز براي گندزدايي آب به كار مي‌رود ليكن اثر آن كندتر از اثر كلر است اين امر باعث محدوديت استفاده از آن شده است.

پركلرين ياH.T.H يا هيپوكلريت پر قدرت، يكي از تركيبات كلسيم است كه 70ـ60 درصد كلر دارد. محلول ساخته شده ازH.T.H و تركيبات ديگر كلردار براي گندزدايي آب بكار مي‌رود.

پركلرين CaOCL2 به صورت پودر يا كريستال ريز در بسته هايي با وزن مشخص تهيه و توزيع مي‌گردد.

گرد سفيد كلر CaOCL2 كه كلر قابل استفاده آن 39ـ5/33% است.

محلول هيپوكلريت سديمNaocl كه داراي 5ـ3 و 16ـ10 درصد وزني كلر قابل استفاده است.

به هر حال علي رغم تركيبات جانبي كلر با مواد آلي آب و خطرات احتمالي آن براي سلامت هنوز كلر به عنوان يك ماده شيميايي گندزدا براي بهسازي آب آشاميدني مورد استفاده است.

 

 

انواع كلرزن و سيستم كلرزني

كلرزن گازي
كلرزن مايع
دوزينگ پمپ
پمپ تزريق
پكيج كلرزني

 

موارد استفاده از دستگاه كلرزن

ضد عفوني كردن و گند زدايي نمودن آب استخر – تزريق كلر بصورت مايع و مواد شيميايي در قسمت خروجي فاضلاب – تزريق نمودن اسيد براي جلوگيري از گرفتن مبدل هاي حرارتي – كلرزني نمودن سردخانه ها – حوضچه هاي پرورش آبزيان حذف هر گونه ميكروارگانيسم ها و جلو گيري از بوجود آمدن جلبك و قارچ در محل هايي كه آب بصورت راكد ميباشد .

 


كلرزني بصورت مايع

دستگاه كلرزن مايع از از طريق پمپ تزريق يا دوزينگ پمپ به آب كلر تزريق ميشود .هيپوكلريد سديم و كلسيم به حالت مايع بوده و براي تزريق اين مواد به آب از هيپوكلريناتور استفاده ميشود .

 


تجهيزات ساخت دستگاه كلرزن مايع

 

پمپ تزريق كلر
مخزن پلي اتيلن مطابق با آب مصرفي
گيربكس و الكتروموتور
شفت استيل يا فلزي با پوشاننده پلي اتيلن
تابلو برق تجهيز شده به تايمر اتوماتيك همزن
لوله كشي و اتصالات از جنس پي وي سي
شاسي فلزي با پوشش استيل ضد زنگ يا اپوكسي

 

 

كلرزني بصورت گازي

كلرزني بصورت گازي در بدو شروع كلر در دماي بالا و فشار پايين به مايع و پس از آن بوسيله تبخير كننده تبديل به گاز ميشود و در نهايت درون كپسول هاي مخصوصي كه طراحي شده اند نگهداري ميشود و بوسله پمپ جهت ضد عفوني و گند زدايي به درون آب تزريق ميشود.

 


تجهيزات ساخت دستگاه كلرزن گازي

دستگاه تزريق اتوماتيك ديواري به همراه دستگاه وكيوم
دستگاه انژكتور به همراه پوستر پمپ
دستگاه تعويض كننده و دستگاه آناليزر جهت نشان دادن كلر باقي مانده در دستگاه كلر زن
تابلوي فرمان
سيلندر گاز


ات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاریخ : 1399/12/2  | ۱۲ | نویسنده : elctropumpscom |
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By nasrblog.ir:.